UJIAN ITU MENDIDIK DIRI

>> Saturday, April 24, 2010


‘’Abdul,hok ni nak kerat lagumana?bahaya daun buah salak ni.takut duri kena tangan.Dah la duri tajam’’Tanya saya kepada achik cara untuk memotong daun salak yang berduri tajam.

Daun salak ni kena potong dari bowoh lagi,baru cantik tandan buah hok keluar nanti’’Ajarnya sambil menunjukkan cara pemotongan kepada saya untuk mengerat daun yang berduri itu.

Oo0..lagutu,manala aku tahu kaedahnya sebab aku jarang mari sini’’ kata saya membela diri supaya tidak malu kepadanya walaupun cara memotong daun tersebut mudah sahaja.

‘’Hidup dalam kesenangan dan mewah pun susah jugak dih?’’kata achik memecah kesunyian alam hutan yang tenang bertemankan kedamaian

‘’Hidup senang pun susoh?’’Sengaja saya mengulangi ayatnya semula.

‘’Ia lah,kalau sokmo dah seney,lagumana nak tempuh susah.Kalu tok biasa dengan susah,tok tahu nak hargai kesenangan’’ Terangnya secara lebih mendalam.

‘’Mu oyak ko aku ko tuh’’ Tanya saya seolah katanya tadi seakan mengenakan diri saya.’’Tengok,sapo hok banyak sekali kerat batang salak ni.Mu ko aku?’’Soalku kepada achik selaku adik yang lahir selepas kehadiran saya di alam fana’ ini.

‘’Memey la mu banyok sebab mu potong mudoh-mudoh jer’’ Jawabnya membidas.Kalau dibandingkan deretan pohon salak yang dipotong oleh saya dan dia,Sememangnya saya lagi cepat dan banyak.Tapi jika dilihat dari sudut kekemasan mencantas daun berduri itu tidak dinafikan dia lagi tinggi markahnya berbanding saya walaupun lambat sedikit.

‘’Jaga mu,nati sapa kat rumah aku wrestling mu’’ Sengaja saya memberi amaran kepadanya supaya tidak memberi ayat makan dalam lagi.

Serentak itu tawa kami bergema seiring siulan burung yang bertasbih dan bertahmid memuji kesempurnaan alam ciptaan allah taala.

Bila bersama dengannya,gelak saya susah untuk berhenti.Begitu juga lah padanya.Ada sahaja cerita yang mengundang gelak besar yang susah untuk berhenti.Walaupun ia nya hanya cerita seekor semut,kalau kena dengan sususan cerita yang mencuit hati kami berdua,pasti akan ketawa tersedu-sedu.

Ada orang kata,kalau asyik ketawa leka.Tapi apa lah yang saya mampu buat.Memang itu kemesraan yang terjalin antara kami berdua sejak dulu lagi.kemesraan ikatan adik beradik.Bila berada dalam keadaan tension,cukuplah bergurau senda dengannya sebagai penghibur hati.Pasti ianya membawa bahagia.Itu belum ada 'sem' (abang sulung) yang join satu meja.Kalau cukup 3 beradik ini,pasti roboh tiang rumah dek gelak ketawa.

……………………………………………………………………


Manusia terkadang akan alpa dan semestinya lupa kepada allah jika tidak diuji dengan kesusahan dan keperitan hidup.Ada yang menjadikan kesusahan hidup itu sebagai medan untuk melatih diri dan persiapan untuk bersyukur kepada allah bila tiba hari dan waktu kesenangan.Tidak kurang pula yang asyik mengeluh dengan kesusahan dan kesulitan ujian allah yang ditimpakan keatasnya.Keluahan dan putus asalah yang menjadi sandaran kepadanya bila didatangi ujian yang tidak mampu untuk ditempuhi.

Sifat manusia sememangnya begitu.Bila mendapat sesuatu nikmat kesenangan bagaikan dilupai kepada zat yang mengurniakan nikmat .Ucapan syukur kepada pemilik nikmat itu terkadang lupa untuk dizahirkan walaupun ianya sekadar mengucapkan kalimah ‘alhamdulillah’ .Seakan hasil kejayaan yang digenggam itu adalah dari usaha dan kehebatan dirinya sendiri.Apabila kesulitan pula menjelma,segalanya disalahkan kepada takdir dan ketentuan percaturan dunia.Seakan nasib tidak menyebelahi diri.Kecelakaan yang terjadi amat tidak adil pada nilaiannya lalu disalahkan qada’ dan qadar yang sejak azali sudah menjadi ketentuan apa yang berlaku samada baik atau buruk tidak kira masa dan ketika.

Mungkin kita semua sudah melakukan yang terbaik untuk mendapatkan natijah dan keputusan yang setimpal dengan usaha dan tenaga,akan tetapi tidak selayaknya bagi kita selaku hamba yang meyakini kepada allah dan juga beriman kepada rukun iman yang keenam menjadi penghukum dan penentu kepada segala takdir yang berlaku diatas usaha yang dilakukan walaupun keputusan yang diterima adalah sebaliknya.

‘’Aduhh,apala nasib badan….sepatut aku dapat begini sebab usaha aku begitu.’’ Rungutnya

‘’asyik benda buruk aje yang datang kat aku.Lepas satu-satu ujian yang ada.susah la hidup macam ni…’’keluhnya berpanjangan.

Tidakkah kita merasa bila mengucapkan kalimah diatas seakan sedang menyalahkan Allah yang menetapkan dalam segala hal ketentuan kepada makhluk.Cumanya mujurlah tidak secara terang-terangan kita menyebut allah adalah punca kesusahan itu ,’nauzubillahi min zalikk’ .Mujurlah masih dapat mengawal emosi dan perasaan ammarah yang sedang memanipulasi keimanan diri.Samada sedar ataupun tidak,sebenarnya tindakan sebegini akan membawa kepada syirik dan merosakkan akidah islam yang tersemai dalam diri.

Begitulah kebanyakan orang kita yang mengakui bahawa beriman kepada rukun iman dan islam sebagai asas kehidupan tetapi bila didatangi ujian dan bala,semua asas muslim yang diyakini itu lenyap dibawa arus kemarahan dan kebencian terhadap nasib yang telah termaktub pada ketentuan ilahi.Rukun iman yang keenam iaitu percaya kepada qada’ dan qadar itu seakan hanya untuk diketahui bukan untuk diselami dan difahami selaku hamba yang amat bergantung kepada allah.

Sebagai manusia kita amat perlu meyakini bahawa setiap kesenangan dan kesusahan itu ada hikmah dan pengajaran.

Firman allah dalam al-quran,

‘’Dan tidaklah allah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia’’.


Samada senang mahupun susah kedua-duanya datang dari allah.Kenapa begitu mudah kita menilai bilamana senang terus disandarkan kepada diri dan bila susah segalanya ditunding kepada nasib.Bukankah segala nasib itu datangnya dari allah?Dalam menempuh ujian dan pancaroba kedunian ini,hendaklah dipasakkan dalam diri bahawa setiap kesenangan ataupun kesusahan itu adalah tarbiah dari allah.Barulah tidak tergelincir keimana dan aqidah dengan sebab keluhan dan menyalahkan takdir semata-mata.Saya teringat kata-kata pensyarah dalam kelas ekonomi islam minggu lepas.

Katanya…

‘’Susah senang dalam hidup ini seperti kemarau dan hujan,kalau asyik hujan selalu terlampau basah pulak bumi.Kalau asyik kemarau sahaja kering kontang pulak tanah.Kedua-duanya saling diperlukan untuk membolehkan pokok zaitun tumbuh dan berbuah’’.

Begitu jugalah dalam kehidupan dunia ini yang segalanya dijadikan dengan bersebab.Perumpamaan mudah yang allah berikan kepada manusia melalui iklim cuaca sudah memadai untuk manusia yang berakal mengerti setiap hikmah kejadian keatas mereka.kesenangan adalah untuk kita mensyukuri diatas pemberian kurniaan nikmat allah.Kesusahan pula didatangkan supaya manusia menghargai setiap saat nikmat yang dikecapi dan hasilnya akan terbitlah dari pokok tarbiah ujian buah yang diberi nama ‘syukur’ bersama dedaun tawakkal dan tawadhuk yang menghiasi pohon tersebut.

Seandai kesenangan tidak ditemani kesusahan,maka tiada indahnya sebuah perjalanan kehidupan insani sepertimana seorang yang sentiasa berada dalam cahaya lampu tidak akan berasa bergunanya cahaya dari lampu tersebut bila berada dalam kegelapan walau hanya sekadar memetik suis di dinding untuk menyalakannya.

Oleh itu,dalam segala hal jangan mudah untuk mengeluh dan berputus asa.Letakkan tawakkal dan ‘husnu zhan’ kepada allah jika kesulitan datang menguji diri.Tanamkan kesabaran supaya ianya mengalir bersama saraf keimanan dalam diri dan yakinlah bahawa itu adalah tarbiah ujian yang sengaja dihantar kepadamu untuk menempuh hari yang bakal mendatang.

Firmannya:

‘’Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati akan apa yang telah luput daripada kamu dan tidak pula bergembira (secara sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu dan (ingatlah), Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri’’.

( AL-HADID:22-23)

Sabar,tawakkal dan husnu zhan kepadanya adalah kaedah yang terbaik untuk mendapat ketenangan bilamana dihujani kesusahan.Ada hikmah dan pengajaran yang bakal kamu fahami disebalik siratan takdir itu.Sengaja dicuba dengan ujian walaupun ditempuh bersama muka yang muram dan hati yang berduka untuk disuatu hari nanti bilamana kamu mengerti maksud ujian tersebut,kamu akan bersujud mengucap syukur yang tidak terhingga kepadanya diatas ujian yang datang sewaktu ketika dahulu .

pasti!!!

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP