UKHWAH YANG TERHALANG

>> Friday, June 4, 2010



Saya baru sahaja memperbaharui iqamah (visa) setelah beberapa bulan seperti pendatang haram ke sana ke mari. Namun tetap tersenyum.

“Anta boleh datang tak besok jumpa dengan Ahmad azam tanyakan pasal dokumen muafaqah ana?.” Seorang sahabat menelefon saya untuk meminta bantuan supaya berjumpa dengan pegawai yang menguruskan hal ehwal iqamah para pelajar di universiti kami.

Jauh dari sudut hati, saya kasihankan para sahabat yang sudah berulang alik ke pejabat bahagian hal ehwal pengurusan iqamah untuk mendapatkan keputusan dan makluman tentang iqamah masing-masing.

”Jika tak paksa dan tekan..dia tak buat kerja azfar.Maafkan ana sebab susahkan anta,Cuma Allah sahaja yang dapat membalas jasa anta atas bantuan ini”.Ucapan terima kasih dihulurkan bersama dengan doa ikhlas darinya.Cukuplah bagi saya jika urusan ini dapat diselsaikan dengan secepat mungkin kerana jika terlambat,selagi itulah ia akan membahayakan para pelajar yang tiada sebarang pengenalan diri yang terjamin.

Mujurlah urusan pada hari itu agak mudah berbanding sebelum ini. Berkat surah Al-Ikhlas barangkali.

“Bacalah surah Al-Ikhlas bila berdepan kesukaran.” Pesan abah sewaktu ketika dahulu masih lagi kekal dalam ingatan saya bila mengadu masalah kepadanya .

Saya kehairanan dan tertanya-tanya mengapa berlaku keterlambatan dan kelihatan amat sukar bagi kebanyakan pelajar antarabangsa mendapat visa sehingga perlu melalui beberapa proses penapisan. Permasalahan ini sudah pun dibawa ke peringkat atasan, namun tindakan drastik tidak mampu terlaksana lagi oleh pihak universiti.

Usai sessi perbincangan bersama pegawai tersebut persis dua anak muda yang saling bertikam lidah, saya keluar dari pejabatnya lalu beransur pulang ke rumah.Malas untuk melihat mukanya yang sudah berkali diingatkan supaya menyelsaikan masalah ini dengan secepat yang mungkin,tapi masih lagi seperti tiada tindakan seolah-olah melaksanakan kerja secara sambil lewa sahaja.Itu yang membuatkan kebanyakan para pelajar sudah menyampah dengannya.

Setelah mendapat muafaqah(surat kebenarah mendapat iqamah tahunan),saya termasuk kawan yang lain terus menyiapkan urusan dengan seberapa segera untuk mendapatkan kad iqamah yang baru.Jika dilambatkan,maka selagi itulah saya mendapat status pendatang tanpa izin di Jordan ini kerana tiada pengenalan dan kebenaran diri untuk menetap di Jordan sebagai seorang pelajar.Walaupun begitu masih mampu berjalan dengan tenang walaupun tiada iqamah berbekalkan tawakkal dan doa selama enam bulan lamanya.Syukur atas perlindungan dari pemilik seluruh alam ini.

“Ape kata lepas kita settle urusan iqamah,kita terus pegi jumpa relawan misi Lifeline4Gaza tu nak tak?diaorang stay kat hotel Sheraton kan tak silap ana lepas duta pergi ambik kat border semalam?Pihak kedutaan izinkan ke tak syahrul?”.Tanya saya kepada seorang sahabat yang tika itu berada disebelah tempat duduk saya sebagai pemandu.Bercadang mahu sahaja untuk berjumpa dengan group relawan yang bersifat berani dan memiliki hati mulia ini.Selepas dibebaskan dari tahanan tentera Israel,mereka dibebaskan melalui sempadan dan diletakkan disalah sebuah hotel mewah di ibu kota Amman.

“Emm mungkin boleh je kot,tadi ana ada call abang Azmir,dia kata pihak MSD sedang tunggu jawapan dari Wisma putra samada mengizinkan ataupun tidak untuk pelajar bertemu dengan mereka ”.Terang ustaz syahrul yang merupakan Presiden bagi pelajar Malaysia sejordan(MPPM).Amat bertuah sekali kalau dapat berjumpa dan berkongsi pengalaman dengan mereka semua.

“Sampai hati mereka serang kapal yang bawa bantuan kat rakyat palestin..Laknat sungguh Israel ni !! .Dunia hanya tengok sahaja tanpa buat bantuan.” Terdengar suara seorang sahabat yang duduk di bahagian kerusi belakang.Suaranya berbaur benci dan marah yang teramat.

“Kita nak buat macam mana.Memang perjanjiannya begitu.Jika sekiranya ada negara yang membantu rakyat palestin,maka negara tersebut akan diugut dan mungkin akan diserang oleh Israel.Sebab tu kebanyakan negara diam dan takut padahal Israel tu bukanlah kuat sangat”.Terang seorang sahabat.

“Walau negara islam lebih ramai bilangan penduduk dan kawasannya,tapi ia hanya sekadar sebuah negara yang bernama islam.Bukan negara yang mendaulatkan islam.Bila berlaku kekacauan macam ni,semua terdiam sebab takut dengan Israel”.Seorang sahabat lain turut menambah.

Begitulah bila sesama negara islam bersikap pentingkan diri sendiri.Masalah saudara seakidah tidak dianggap sebagai masalah bersama.Palestina akan selamanya dijajah oleh Israel laknatullah jika penyakit selfish berterusan dalam umat ini yang satu ketika dahulu pernah menggongcangkan seluruh dunia.Kebanyakan negara islam dipecahkan mengikut kehendak kuffar dengan membahagikan dan mengsyaratkan undang-undang yang dibuat demi menghancurkan kesepaduan islam.

Peluang untuk sesama islam berukhwah dan mencari tempat perlindungan bila diserang oleh musuh juga disempitkan dan disusahkan dengan syarat yang dibuat seperti visa,passport,sempadan negara dan berbagai lagi sedangkan sesama mereka itu adalah memegang dasar kalimah yang satu iaitu ‘ lailahaillah’.Seperti contoh antara sempadan mesir dan palestin yang memang jelas kelihatan sifat pentingkan negara sedangkan dalam islam tiada wujud istilah sempadan antara sesama islam walaupun mesir itu adalah negara islam.

Saya terus menumpukan pemanduan sambil berlegar sesuatu di kepala yang sekian lama sudah menjadi impian diri.syahid !

“Alangkah beruntungnya diriku kalau dapat syahid di palestin sana”.Saya Bermonolog sendirian dengan harapan yang menggunung tinggi dalam hati.

Kereta kami terus meluncur laju merentasi jalan yang sibuk dengan kenderaan dan lalu lintas yang sedikit sesak.

Kaitan Visa, Passport dan Negara Bangsa

Pernahkah kita merenung sejenak bagaimana mudahnya jika negara-negara umat Islam bersatu padu menjadi sebuah empayar besar seperti era khulafa Ar-Rasyidin, Abbasiyyah, Umaiyyah, Andalusia, Uthmaniyyah?

Mudahnya urusan ulama’-ulama’ terdahulu, cendiakawan Islam, pemimpin umat, pemikir akademik, pengembara, penuntut ilmu berhubung dan merentas benua Islam tanpa sekatan dan tanpa karenah birokrasi yang menyusahkan.

Lihatlah bagaimana Muhammad bin Abdullah bin Muhammad bin Ibrahim At-Tanji atau nama gelarannya Ibnu Batutah seorang pengembara hebat belayar ke hampir ke seluruh benua Islam tanpa perlu urusan cop passport visa dan soal siasat yang merumitkan. Pengembaraannya mengelilingi dunia itu mencapai 73 ribu mil atau sejauh 117 ribu kilometer. Begitu juga perantau ilmu selaku pengasas mazhab Imam Syafei yang merantau ke Iraq, Syiria, Mesir tanpa kekangan pemerintah.

Kini segalanya berubah semenjak bermulanya era penjajahan kolonis barat ke atas negara-negara Islam. Akhirnya mereka berjaya memecah belahkan Negara umat Islam menjadi kecil dan bersempadan. Lalu semangat nasionalisme dan patriotisme dihembuskan ke ulu hati membeku berkarat sehingga kini.

Negara lebih utama dari Agama. Itu dasarnya. Maka berkembang mekarlah bunga-bunga assobiyyah meranapkan perpaduan Islam yang dibina oleh Rasulullah SAW.

Runtuhnya empayar Khilafah Turki Uthmaniyyah bila mana kerajaan British bersama agennya Mustafa Kamal Attarturk Laknatullah telah menyuntik jarum assobiyyah di kalangan warga turki dan arab sehingga berantakan pemikiran.

Kenapa Rasulullah SAW mempersaudarakan Aus dan Khazraj? Muhajirin dan Ansar? Parsi dan Arab? Kulit putih dan hitam? Adakah atas dasar bangsa, puak, kaum atau kepentingan peribadi?
Firman Allah SWT:

“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.” (Ali-Imran: 103)

Lihatlah juga kesannya kini. Bila persempadanan wujud, visa dan passport menjadi wasilah yang menyukarkan. Tiada passport anda pasti menjadi manusia yang ‘haram’ biarpun bersaudara agamanya.

Cuba renung petikan statement dibawah.

Perdana Menteri Britain berketurunan Yahudi, Benjamin Disraeli pernah mengatakan dalam satu sidang House of Commons, “Kaum Muslimin tak akan dapat dikalahkan sampai bila-bila sehingga ini dicabut dari mereka”, sambil jarinya menunjuk kepada Al-Quran.


______________________________

p/s: [ Walaupun impian pertama saya mustahil untuk dijadikan realiti dalam kehidupan yang sementara ini,akan tetapi impian kedua saya masih lagi terbuka luas dihadapan sana kerana dengan terlaksananya impian kedua ini secara langsung terlaksanalah juga impian pertama itu.Moga Allah kabulkan impian para hambanya kerana Dialah yang maha pemurah.Ameen. ]

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP