JIKA TIDAK KERANA KEBANGKITAN SEBUAH UMMAH !

>> Sunday, May 16, 2010





Setahun yang lepas:

“Esok datang irbid ya,ada meeting kabinet KMKJ sesi baru”

“Ana perlu pegi jugak ke amir?”

“Eh,mesti la perlu datang,ape pun esok kita jumpa di sana.Meeting mula pukul 9 pagi.Datang awal ye.”

Panggilan diletak.

Esok ke Irbid.Plan asal yang sudah dirancang terpaksa dibatalkan pula.Meeting pentadbiran kmkj sesi baru.Pasrah !

“Baik,sekarang semua telah mengetahui posisi jawatan yang disandang dalam sesi pentadbiran yang akan baru bermula.Diharap kamu semua dapat menerimanya dengan rasa penuh tanggungjawab.Laksanakanlah segala urusan kerja ikhlas semata-mata kerana Allah”.Sedikit Kata nasihat yang diberikan oleh mantan yang dipertua 07/08 kepada kami semua sebelum mengakhiri mesyuarat pada tengah hari itu.Ia diadakan selepas selesai pilihanraya dan untuk menentukan jawatan bagi semua Ahli majlis tertinggi bagi Kesatuan Mahasiswa Kelantan Jordan sesi 08/09 yang baru membuka tirai pentadbirannya.

Semua yang ada dalam mesyuarat itu tertunduk kelu.Mungkin rasa sedikit terbeban dan risau takut sekiranya tidak dapat menggalasi tanggungjawab yang ditaklifkan dengan baik.

Saya pula terkebil sendirian.Entah apa yang terjadi pada diri hari ini pun saya tidak tahu.Masih tidak memahami kenapa dipanggil ke dalam mesyuarat seperti itu.Tambahan pula diberi tanggungjawab yang akan semuanya diletakkan atas bahu saya yang masih lagi baru di Jordan ini jika dibandingkan dengan para sahabat lain yang turut berada dalam mesyuarat sebentar tadi.

Pulang ke rumah dengan seribu kerisauan.Hanya Allah sahaja yang mengetahui.

“Perlantikan semua ketua biro dan timbalan bila kita boleh buat?Perlantikan tak boleh tangguh lama sangat,nanti susah untuk susun aktiviti”.

Saya membaca mesej yang dihantar.Kedua mata saya terarah kepada skrin talifon.Sudah beberapa kali saya mengulangi membaca ayat yang sama.Fikiran saya jauh melayang memikirkan apa yang perlu dibuat untuk menyelsaikan masalah ini.Perlantikan biro dan menyusun aktiviti.

Masa dan waktu untuk mengadakan mesyuarat bagi perlantikan ketua dan timbalan biro telah ditetapkan.Alhamdulillah,ianya sudah selesai pada petang itu.Perbincangan aktiviti induk pun sudah dibentang bersama seluruh badan pengurus.

”Ya Allah,permudahkan segalanya untuk kami”.Doa saya mengharap bantuan dariNYA.

Sesungguhnya manusia hanya mampu untuk melakar dan merancang,yang menentukan segala perkara itu adalah Allah.Tuhan yang berkuasa keatas segala sesuatu perkara.Tiada perkara yang akan berlaku secara tiba-tiba kecuali dengan izin dan kehendak darinya.Segalanya sudah diatur dengan ilmu dan pengetahuan yang dimiliki olehNYA.Maha besar tuhan sekelian alam.

“Asaalamualaikum azfar,dewan jamiah mu’tah untuk kita buat program hari raya aidiladha nanti tak diluluskan.Pihak jamiah kata ada program yang mereka akan buat pada hari yang sama.”Saya mendengar makluman yang diberi oleh pengarah sambutan hari raya haji yang bakal diadakan tidak lama lagi.Suaranya berbaur kerisauan dihujung talian.

“Owh,kenapa tiba-tiba tak boleh?biasanya mudah saje kan untuk dapat dewan tu? “saya bertanya dalam kerisauan pula.

“Tak tahu lah,biasanya memang mudah aje..tapi kebetulan hari yang kita akan buat program,hari tu jugak bertembung dengan program diaorang.Tapi tak apa,nanti saya usahakan untuk cari dewan lain untuk ganti dewan yang tak dapat ni,tapi dewan lain ni kena sewa la kot”.kata beliau.

“Kalau sewa dewan berapa anggaran sewanya?tambah sekali dengan bajet keseluruhan program nanti?”.Tanya saya mendapat kepastian.

“Dalam sekitar seribu dinar lebih jugak belanja keseluruhan”.

Huh…kalau ditukar pada kiraan nilai mata wang Ringgit Malaysia sudah mencecah hampir kepada lima ribu lebih ringgit Malaysia.Saya yang pada waktu itu sedang makan seakan hilang selera. Tidak lalu untuk terus menyuap makanan kemulut.Selera hilang dibawa kerisauan.Khuatair jika terpaksa membatalkan program tahunan yang memang sudah menjadi kewajipan pada setiap tahun untuk diadakan.Jika mengikut takwim aktiviti induk yang sudah dirancang,sekitar seminggu sahaja lagi tarikh program akan berlansung di mantiqah mu’tah.

“Ana risau kalau-kalau terpaksa guna bajet yang terlampau besar sekiranya menyewa dewan.Maklumlah ahli kmkj sudah mencecah hingga kepada seratus lebih jika dikumpulkan semua.Sudah tentu perlu kepada dewan yang besar untuk memuatkan semua ahli.Kalau tak,sardin la kita duduk dalam dewan kecil.”Sempat lagi seorang kawan saya melawak dalam kerisauan.

Kami sama terdiam melihat lantai.Masing-masing memikirkan masalah yang sama dalam bilik itu.Jika hendak ditukarkan tempat program ke mantiqah lain ianya mustahil kerana kalau mengikut giliran,pada tahun ini mu’tah lah yang akan menjadi tuan rumah kepada program sambutan hari raya.Ahli jawatan kuasa program pun sudah dilantik dan menjalankan tugas masing-masing.Tempohnya pula hanya seminggu sahaja lagi untuk tiba ke hari program.Diuji pula dengan dewan universiti tidak diluluskan.Sewa dewan pula mahal.Dibatalkan program pula tak boleh.

Saya kepeningan sendirian diwaktu itu.

Akhir sekali,Keputusan telah dibuat setelah berbincang bersama semua ahli pentadbiran.Kata sepakat telah diambil dari semua Ahli majlis tertinggi bahawa program mesti juga diteruskan walau terpaksa menyewa dewan.Ini kerana bagi mengelakkan masalah lain yang bakal timbul dikemudian hari.

Alhamdulillah,program sambutan hari raya berlajan dengan lancar.Tiada sebarang masalah semasa program berlansung.Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia dan Pengarah Atese pendidikan juga turut sama hadir memeriahkan program.Ramai para ahli yang hadir dan kelihatan gembira walaupun dalam sedikit kesejukan.Program berjalan dengan penuh ceria ditemani udara dingin dimusim sejuk.Ramai anak Kelantan dan anak perak yang hadir pada hari itu.Program berjalan dengan kerjasama Badan kebajikan anak negeri perak Jordan.

“Rahmat darimu ya Allah.Semoga ukhwah kami berpanjangan”.Doa saya apabila melihat suasana meriah dalam dewan itu.Penat perjalanan dari mafraq yang mengambil masa sekitar tiga jam untuk sampai ke tempat program seakan hilang.Gelak tawa dan suasana riuh dari semua membuatkan dewan terasa begitu ‘ happy ’.

“Cuba kamu sebutkan ayat ini.”Saya gi keda nak beli jabir rokrak”.Arah pengurusi majlis kepada salah seorang pelajar yang dipanggil naik ke atas pentas untuk mengambil hadiah bagi nombor cabutan bertuah.Sebelum mengambil hadiah,individu yang bertuah itu perlulah mengikut arahan pengerusi majlis untuk melakukan sesuatu.

“Saya gi keda nok beli jabir rokrak”.Dia menyebut ayat itu dalam kegugupan.Bunyinya agak sedikit pelik bila terkeluar dari mulut pelajar tersebut kerana itu adalah penggunaan bahasa pertuturan Kelantan sedangkan dia adalah kelahiran perak.

Dewan terus digegarkan dengan tawa yang kuat oleh semua yang hadir.Agak lucu pula bila terdengar pelajar itu menyebut perkataan ‘ jabir rokrak ‘ dengan mukanya yang sedikit kehairanan untuk mengeluarkan perkataan tersebut.

Kelihatan Ustaz Arman (Almarhum) juga tercuit hati dengan aksi lucu spontan yang dibuat oleh pelajar tersebut manakala Tuan Haji Sulaiman selaku pengarah Jabatan Penuntut Malaysia masih lagi tidak dapat menangkap apa sebenarnya kelucuan disebalik perkataan itu.Setelah diterangkan oleh Almarhum Ustaz Arman barulah beliau faham apa erti ‘jabir rokrak’ sebenarnya.

“Plastik rupanya azfar ya”.Beliau memberitahu saya.

“Aah ustaz,jabir rokrak tu maksudnya plastik.Biasanya orang kampung sahaja yang masih guna perkataan ni ”.Jelas saya kepada beliau sambil menuangkan air kedalam gelasnya.Ustaz Arman pula kelihatan sedang melayan anaknya makan.Meja kami berada dibahagian hadapan sekali manakala meja untuk para isteri tetamu jemputan khas ini diletakkan disebelah belakang sedikit tidak jauh dari meja yang kami duduk.

Setelah majlis tamat,saya menghantar para tetamu VIP ke kereta diiringi oleh Yang dipertua anak negeri Perak.Ucapan terima kasih yang tidak terhingga saya berikan kepada mereka kerana sudi hadir bersama kami semua dalam program ini.Memang sudah tidak asing lagi dikalangan para pelajar nama Tuan Haji Sulaiman bin Ismail.Seorang yang amat peramah dan mesra.

Beliau amat mudah didampingi oleh para pelajar dan sesiapa sahaja yang mengenalinya.Dia seolah tempat seluruh pelajar mengadu masalah dan meminta bantuan.Orangnya peramah dan baik hati membuatkan semua tidak putus-putus memuji sifat yang Allah anugerahkan kepada beliau.Inilah Pengarah Jabatan Penuntut Malaysia kami di Jordan.Beliau jugalah yang banyak membantu dan memberi kata nasihat kepada saya dalam menguruskan segala gerak kerja persatuan.Seorang yang berdedikasi dan penuh dengan budi pekerti.

Secara tidak sedar ,setengah tahun sudah berlalu bagi sesi pentadbiran KMKJ kali ini.Setengah tahun ini jugalah banyak perkara yang mengajarkan erti sabar dan bertenang dengan beberapa kerenah manusia yang bermacam jenis.Ada dikalangan manusia saya menjumpainya susah untuk menerima hakikat dan kenyataan.Ada juga yang menjadi ‘pak turut’ untuk menyusahkan hidup manusia lain.

Begitulah juga Nabi Muhammad dizaman penyebaran islam sewaktu ketika dahulu.Ada yang menjadi kepala untuk menyekat penyebaran islam yang memang sudah mereka ketahui itu adalah yang hak dan satu agama yang benar.Sememangnya untuk menegakkan islam dan kebenaran ini sudah dijanjikan dengan cabaran dan dugaan yang perlu dihadapani dengan cekal dan sabar.Tidak pula dihampar dengan karpet merah dan emas permata kesenangan.Agar manusia mengerti bahawa tanpa bergantungnya kepada 'Khaliq' mereka tidak mampu untuk melangkah dan melaksanakan sesuatu urusan.

Terkadang pada fikiran saya,manusia ini perlu lebih banyak berada dalam kesusahan dari kesenangan kerana bila mereka sentiasa dalam keadaan senang dan selesa,manusia tidak akan memahami erti syukur dan tawakkal kepada tuhan.Bila susah dan dalam kesulitan barulah Allah sentiasa kekal dihati dan menjadi tempat bergantung.Itulah hakikat sebenar sifat manusia yang sombong.Bila senang Allah dilupakan,bila susah barulah menyebut dan mencari Allah untuk berlindung.Sememangnya Allah itu bersifat Pemurah dan Penyayang.Maha besar engkau duhai dzat yang maha sempurna.

Saya meneliti takwin dan jadual aktiviti tahunan KMKJ pada malam itu.Alhamdulillah,segala perancangan dan aktiviti yang diatur berjalan dengan lancar.Aktiviti dibawah biro pun kelihatan berjalan berdasarkan laporan yang diberikan.Bersyukur kepada Allah kerana pentadbiran KMKJ pada kali ini memiliki para anggota pentadbiran Amt ,Ketua biro bersama timbalannya yang semuanya hebat belaka.Jika dibandingkan dengan diri saya ini,mereka semua lebih banyak berusaha untuk meningkatkan prestasi dan kebajikan para ahli seluruh Jordan.

Bak kata pribahasa melayu “bersatu kita teguh,bercerai kita roboh”.Diatas dasar inilah segala kerja dapat dilaksanakan dengan baik dengan bantuan dan kerjasama dari mereka semua.



********

“ Kami nak meja ping pong !! “.Jelas suaranya berbunyi dalam talian.keras dan kuat.

Ada dikalangan ‘sahabat ‘ dan juga ahli KMKJ meminta agar pihak persatuan dapat membeli meja ping pong.Saya kelu seribu bahasa.Tidak tahu apa yang perlu untuk saya bagi jawapan kepada permintaan seperti ini.Hendak dijanjikan akan dibeli tidak berani pula kerana memang sudah saya menjangka harga sebuah meja ping pong itu bukanlah seperti harga sebiji gula gula dikedai runcit.Jika hendak dikatakan saya tidak bersetuju diawal lagi,melenting pula si peminta.Oleh kerana mahu menjaga hati dan mengawal keadaan,kalimah Insyallah sahaja yang mampu untuk saya keluarkan dari mulut.

”Jika ada rezeki kita beli ya !”.Terasa seolah melayan dan memujuk si anak kecil pula,Lucu.

Agak memeranjatkan saya bila disurvey harga sebuah meja ping pong di kedai alatan sukan.Harganya mencecah sehingga dua ratus dinar satu set.Jika membuat keputusan untuk membeli,perlu dibeli tiga set meja kerana ahli berpecah kepada tiga tempat yang masing-masing jauh jaraknya.Kalau beli satu sahaja tidak adil pula kepada ahli yang lain.Dimana hak kami untuk mendapatkan meja ping pong akan dipersoal nanti.Kalau hendak dikongsi dan dialih ke kawasan lain untuk bergilir agak mustahil kerana ia adalah sebuah meja yang besar dan agak susah untuk dialih dari satu tempat ke tempat yang lain.

Kalau beli tiga meja, sudah enam ratus dinar.Sebanyak tiga ribu Ringgit Malaysia sudah dihabiskan untuk semata meja ping pong sahaja sedangkan ia boleh dimanfaat kepada perkara yang lebih berguna dan munasabah.

Alasan yang agak logik ini berlegar difikiran saya.Mungkin ia boleh dijadikan sebab untuk saya membuat keputusan agar tidak membelinya walaupun pada waktu itu jika dikira dari sudut kewangan dan kemampuan ekonomi persatuan,tidak menjadi masalah untuk membeli meja tersebut,tapi bukan nafsu yang perlu diikut bahkan akal pertimbangan yang perlu diutamakan.

Dengan berat hati saya melangkah keluar dari kedai itu.

Penat sudah berusaha mencari kedai yang menjual meja ping pong yang tidak berapa mahal harganya di Amman,tapi rata-rata kedai itulah harga yang ditetapkan.Diri terasa tidak terdaya lagi untuk memenuhi kehendak sahabat yang mahukan meja yang berbentuk lebar segi empat tepat itu.Hanya berserah kepada Allah sahaja apa yang akan saya terima sekalipun tohmahan dan kata kata yang tidak berapa indah bila didengari.Perlu mengutamakan kemaslahatan umum dari kehendak individu sekalipun diri yang terkorban,redha.

Bukan bermaksud dayus ataupun lemah kerana tidak melawan,tetapi akal dan kebijaksanaan perlu dijadikan sebagai batasan agar mampu untuk memadamkan api nafsu yang menggila.Saya mendengar dengan mulut yang tersenyum sahaja segala yang diucapkan olehnya dalam talifon.Alasan kukuh sudah diberikan,terpulang untuk memikirkan atau tidak.Terpaksa saya bertegas untuk tidak membeli.

”Mungkin kita boleh usahakan untuk beli meja ping pong ni pada sesi depan,Insyaallah”.Sekali lagi terasa seperti seorang ayah memujuk si anak kecil yang menangis untuk membeli pistol mainan.

Penat dan letih begitu terasa kerana seharian berada di ibu kota.Diri terus terbaring diatas katil untuk merehatkan minda dan jasad.Dalam kepenatan ,saya terkenang kembali kisah sirah Rasulallah ketikamana Baginda menyampaikan islam kepada seorang perempuan tua dikota Makkah.Sambil Rasulallah menyuap roti kemulut perempuan tua tersebut,diwaktu yang sama jugalah Baginda dicaci dan dikeji oleh perempuan tua musyrik itu sedangkan dia tidak tahu bahawa yang menyuap roti kemulutnya adalah insan yang dicacinya.Dia Muhammad rasul yang terpuji.Alangkah bertuah jika dapat memiliki sifat yang terpuji seperti Rasulallah s.a.w.

Biar dikeji tetap terpuji.Saya terlena diatas katil bersama kisah perjuangan rasul yang menjadi penenang kepada diri di malam itu.Moga diberi kekuatan olehNYA untuk meneruskan perjuangan hingga ke akhir sesi pentadbiran.

“Family day kita nak buat dimana?”.Tanya timbalan saya untuk mengingatkan tentang sambutan hari keluarga yang perlu dirancang.

“Kalau kita buat kat laut mati macam mana sebab tahun lepas dah buat kat aqabah?”saya memberi cadangan.

“Laut mati panas azfar.Nanti susah untuk buat aktiviti lain.Rasanya tidak sesuai dengan musim yang sekaran ni.Tempat untuk berteduh pun tak banyak kalau di laut mati”.Terang beliau memberi ulasan.

Saya mendengar dan mengiyakan kata beliau.

“Betul jugak tu,sekarang musim panas.Tambah lagi laut mati memang sudah panas kawasan persekitarannya.Maklumlah kawasan dataran permukaan yang paling rendah sekali di dunia.Kawasan terendah dibumi yang tidak dilitupi ais.Kedudukannya serendah 418 meter di bawah paras laut.Suhunya juga boleh mencecah sehingga 110 darjah celcius bila diwaktu musim panas sebegini.amat tidak sesuai untuk beriadah”.Saya menambah kata beliau bersama dengan fakta tentang laut mati.

“So,kalau kita buah kat aqabah macam mana?”.Dia memberi cadangan di aqabah.Satu satunya laut yang terdapat dijordan ini yang bersebelahan dengan kawasan Israel.

“Tahun lepas dah buat kat aqabah,tahun ni pun buat kat aqabah lagi takpe ke? ” Saya meminta pandangan darinya.

“Tak jadi masalah,tempatnya pun ok.cantik je.sesuai la kalau untuk bersukan dan buat family day tu”.

“Ok,kalau macam tu kita buat kat aqabah family day nanti.Cari pengarah program secepat mungkin ye“.Arah saya kepadanya.

Tiba dihari family day.Kelihatan ada kanak-kanak kecil berlari riang sambil bermain sesama meraka.Ramai yang hadir pada hari keluarga tersebut termasuklah beberapa buah keluarga bersama dengan anak mereka.Program family day hasil usaha sama diantara anak negeri Kelantan dan Terenggau berjalan juga akhirnya.Family day pantai timur diberi nama.Program bermula pada pukul sepuluh pagi dengan ucapan pengarah program dan sedikit penerangan tentang perjalanan aktiviti sukan yang bakal dipertandingkan.

Almarhum Ustaz Arman selaku perasmi program pada hari itu, Saya dan Amir yang dahulunya sebagai mantan Yang dipertua bagi sesi lepas sedang khusyuk mendengar kisah sejarah peperangan diatara tentera Jordan dan israel yang diceritakan kepada kami oleh Ustaz mujahid.Beliau adalah seorang pensyarah yang menyambungkan peringkat pengajiannnya ke tahap Phd di Jordan Universiti.Kami mendengarnya dengan teliti sambil menikmati sarapan pagi di bawah tempat berteduh yang disediakan.

Suasana tenang dan mendamaikan hati.Rasa hilang sebentar segala keserabutan yang ada dalam kepala.Ternyata sungguh hebat ciptaan Allah yang ditunjukkan melalui penciptaan laut.Ada diantara mereka yang terjun ke dalamnya dan ada juga kelihatan yang hanya berjalan digigi air sambil mengambil udara.Masing-masing bebas melakukan aktiviti sendiri selepas selesai segala acara sukan.

Family day itu meninggalkan memori indah pada semua.Bagi saya,ia dapat membantu dalam menenangkan diri seketika dikala keserabutan yang datang menimpa diri pada waktu itu.Saya pulang membawa seribu hasrat apabila melihat segala bukti kebesaran Ilahi pada ‘makhluknya’.

“kenapa buat disana?kenapa buat pakai bajet besar?kenapa begitu?kenapa begini?”.Banyak persoalan yang ditimbulkan tanpa sempat saya menjelaskan segalanya.Belum sempat untuk diberi penerangan,panggilan sudah diletak.

Saya hanya menggelengkan kepala bersama istigfar kepada tuhan.Bukan terkejut atau takut dengan apa yang ditanya,cumanya kecewa dengan sikap dan tingkahlaku yang ditunjukkan.Amat rugi sekali jika ‘perangai’ seperti ini kekal tersemat didalam diri selamanya.

“Ya Allah,andaikata dia silap,ampunkanlah dia.Andaikata kesilapan itu datang dariku,ampunkanlah diriku juga kerana kami hanya hamba yang sentiasa melakukan kesilapan”.Hanya mampu berdoa sahaja demi untuk kebaikan dirinya.

Penat pun belum hilang lagi,ditambah pula dengan pelbagai soalan.Harap Allah bagi kekuatan pada diri lemah ini.Mudah sangat emosi terusik dan terganggu diwaktu itu.Terasa mahu sahaja untuk pergi jauh dari manusia. Segala perkara dan tindakan yang dibuat semuanya tidak kena dan dipertikai oleh manusia.Apa yang boleh digambarkan pada waktu ketika itu adalah seperti mahu sahaja berada di satu tempat yang sunyi dan duduk bersujud kepada Allah seorang diri.

Tapi bukan itu jalan penyelsaian kepada masalah.Saya mencapai al quran lalu membacanya dengan harapan mampu untuk menjadikan diri dan emosi kembali stabil.Cuba untuk kembali senyum dan alhamdulillah masih mampu lagi untuk mengukirnya diwajah.

Tiba dihari pengakhiran sesi pentadbiran.Mesyuarat agung sedang menanti tidak berapa lama lagi.Segala persiapan sudah dibuat.Maklumat program dan aktiviti sepanjang berjalannya sesi pentadbiran kmkj 08/09 sudah dikumpulkan menjadi satu buku khas untuk diedarkan dihari mesyuarat agung.

Semua Badan pengurus sudah naik ke pentas dan mengambil kerusi masing masing.Sesi soal jawab dan muhasabah sesi pentadbiran berjalan dengan baik dengan dikawal oleh seorang pengerusi sidang.Pelbagai soalan dan cadangan diberikan kepada kami diatas agar dapat diperbaiki pada pentadbiran sesi seterusnya nanti.

Maka tamatlah sudah pentadbiran kami pada sesi itu dan digantikan dengan pimpinan yang baru dan masih membawa visi dan misi yang sama.Mungkin cara dan suasana pentadbirannya sahaja yang agak berbeza berbanding sesi kami.Mungkin lebih selesa dan tidak ada gangguan atau kekacauan seperti sesi lepas yang boleh menguji dan menggugat kesabaran dan ketahan mental jika tidak dikawal.

Tamat sudah medan latihan itu bagi saya.Kini Saya dapat memahami erti hikmah yang tersirat disebalik perancangan Allah itu.Ianya banyak memberi kesan kepada segala tindakan dan keputusan yang perlu saya buat dalam kehidupan.Banyak perkara yang melatih dan memberi pengajaran kepada diri saya ini secara saya sendiri tidak menyedarinya.





Medan itu mengajarkan kepada saya erti kesabaran yang cukup kuat.

Erti menggalasi sebuah tanggungjawab dengan penuh berdedikasi.

Erti tidak mudah mengalah dan putus asa dalam kesusahan.

Erti maksud yang sebenar kebergantungan seorang hamba kepada pencipta.

Erti bertolak ansur sesama manusia dan menundukkan ego diri.

Erti kepuasan hati setelah berusaha walaupun ia memenatkan.

Erti mengukir senyuman dalam keletihan.

Erti menghargai masa walaupun ia berdetik selama sesaat.

Erti bertenang dengan kekalutan.

Dan banyak lagi hikmah tersirat yang menjadikan diri saya yang dahulunya menyangka dunia ini hanyalah sebuah sfera bulatan kecil, Hakikatnya ia adalah sebuah dataran yang cukup luas tebentang.Memerlukan kepada strategi langkahan yang terancang agar tidak tersesat dan pandangan yang jauh ke hadapan sana agar sampai ke destinasi yang dituju.

Jika tidak kerana mahu melihat ummah yang dahulunya hebat dimata dunia ini bangkit dan gemilang kembali,dari awal lagi saya tidak mampu untuk memegang jawatan Yang Dipertua ini yang penuh dengan ujian dan dugaan yang terkadang saya juga terasa ‘ amat penat ’ memikirkannya.Meneruskan misi dan visi yang diletakkan adalah satu kerja yang bukan mudah untuk dicapai.Moga segala pengorbanan dan usaha kita untuk menaikkan islam diterima olehNYA.


Jika tidak kerana kebangkitan sebuah ummah !
______________________________

P/s : Semalam baru sahaja selesai mesyuarat agung sebuah persatuan yang menaungi seluruh pelajar di tempat saya belajar ini iaitu PRISMA.Sesi pentadbiran Prisma 09/010 sudah tamat dan dengan itu juga tampuk pentadbiran pun bertukar tangan.Semoga AMT yang telah bertungkus lumus pada sesi lepas untuk menjaga semua ahli prisma disini diberi ganjaran dan pahala yang setimpal olehNYA dan segala usaha dan kepenatan yang kalian rasai itu digantikan dengan kebaikan dan hasanah di dunia dan akhirat kelak.Amin.

Saya menulis sekadar untuk mengimbau kembali kenangan silam dahulu kerana kenangan itu mungkin akan saya alami semula ditahun ini.Mohon doa kalian semua agar Allah kurniakan kepada saya kekuatan dan ketabahan dalam kehidupan.


Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP