BERLARI MENGGAPAI PELANGI KEJAYAAN

>> Tuesday, July 27, 2010


Sewaktu kecil, saya selalu mendongak ke langit tinggi memerhati luasnya alam. Bahkan, teramat kagum pada lukisan tujuh warna sang pelangi.

Ianya merentangi bukit-bukau tatkala bumi menerima rintik gerimis. Indah sekali di kaki bukit menghijau.

Pernah juga ketika dibangku sekolah guru mengajarkan tentang pelangi dan menerangkan bagaimana terjadinya lengkungan pelangi cantik. Prisma berbentuk piramid digunakan untuk membentuk dan melihat. Saya takjub. Saya suka.

“M,J,K,H,B,I dan U.. warna pelangi ada tujuh. Merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.” Itulah yang dihafal berkaitan warna-warni pelangi. Permulaan huruf diambil untuk dijadikan rumus bagi memudahkan hafalan.

MENGEJAR PELANGI

Menyentuh pelangi senja itu bagai angan-angan Mat Jenin yang tidak kesampaian, apatah lagi mendakapnya erat. Namun, cuba berlari mengejarnya itu suatu nikmat. Walau keletihan, rasa puas tetap saja terlakar bersama kerana lukisan tujuh warna itu mampu mengukirkan sebuah senyuman kepada pengejarnya.

Cukuplah menjadi tatapan deria penglihatan, agar jiwa tenang dan damai. Setenang warna-warna pelangi indah ciptaan Ilahi. Subhanallah.

Izinkanlah diri kita untuk berlari mengejar pelangi itu.Berusahalah untuk memilikinya,bukan sekadar hanya untuk ingin merasai nikmat melihat. Bimbang pelangi nan indah itu hilang ditelan kabus memutih.

Andaikan saja pelangi itu sebuah matlamat dan cita-cita kita dalam semua perkara apatah lagi dalam pengajian.Ianya menjadi impian seluruh manusia untuk memilikinya kerana pelangi kejayaan itu adalah kepuasan diri dari hasil sebuah pelarian yang jauh dan penat tapi hasilnya membanggakan diri.

Jika terlepas berlari mengejar demi melihat pelangi sehingga ianya hilang di celahan gemawan, ibarat mensia-siakan waktu menggapai matlamat dan cita-cita. Membiarkan haluan tanpa matlamat dan cita-cita, ia seakan-akan layang-layang putus teraju tiga. Hilang begitu saja dihembus pawana.

Marilah sama kita berkorbanlah untuk seketika dan demi untuk mendidik iman serta kejayaan diri , agar tercapai hajat melihat pelangi nan indah kelak. Usaha hari ini penentu kejayaan masa hadapan. Percayalah, Allah SWT pasti menghadirkan kejayaan jika kita terus berusaha dan berusaha.

Berlari dan terus berlarilah duhai sahabat.Kejayaan itu bukan bayarannya dengan kesenangan atau kemudahan bahkan dengan kepenatan dan kesusahan . Doaku tetap sentiasa bersamamu.Semoga pelangi nan indah itu adalah milikmu agar dapat sama untukku rasakan betapa cantiknya ciptaan Allah yang bernama pelangi.Sudah cukup bagiku jika sekadar melihat pelangi itu digenggamanmu walaupun dari kejauhan sana.
_______________________________________

p/s :Selamat menempuh peperiksaan untuk sahabat dijordan.Bittaufeq wannajah ye kawan-kawan.

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP